Dieta antycukrzycowa

Cukrzyca to schorzenie, na które może zapaść osoba w każdym wieku. ryzyko zachorowania dotyczy zarówno dzieci, młodzież, jak i osoby dorosłe. Wynika ona z nieprawidłowej przemiany węglowodanów, w wyniku której trzustka produkuje nieprawidłowe ilości insuliny, a poziom glukozy we krwi znacznie przewyższa normę. Stężenie glukozy jest tak duże, że bywa ona wydalana wraz z moczem, co stanowi istotną nieprawidłowość. Dieta antycukrzycowa została opracowana w celu wspomagania walki cukrzycą.

Obecnie najważniejszymi metodami na opóźnienie powikłań zdrowotnych wywołanych cukrzycą jest podawanie choremu insuliny pod postacią iniekcji oraz przestrzeganie zasad diety zawierającej dużo białka, a mało węglowodanów i tłuszczów. Węglowodany, które można spożywać w ograniczonej ilości, to tzw. Cukry złożone, które w indeksie glikemicznym posiadają wartość mniejszą niż 50.

Słodycze, białe pieczywo, biały ryż i makaron, a także przetwory mączne to produkty, których w diecie antycukrzycowej nie wolno spożywać, ponieważ posiadają one dużą zawartość łatwo przyswajalnych węglowodanów – po ich spożyciu poziom glukozy gwałtownie wzrasta. Trzeba także ograniczyć produkty zawierające wielonasycone kwasy tłuszczowe – są to głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i tłuszcze trans – utwardzone oleje roślinne, których dużo jest w produktach typu fast food. Węglowodany i tłuszcze eliminuje się na rzecz aminokwasów, czyli części składowych białka.

W diecie antycukrzycowej można jeść razowe pieczywo, chude mleko, chudy biały ser, mało tłuste mięso i ryby, chude kiełbasy, tłuszcze pochodzenia roślinnego (olej sojowy, rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek). Cukrzycy musza bardzo uważać na cukier – konieczne jest jego ograniczenie.

Zasady diety antycukrzycowej obejmują nie tylko rodzaj spożywanego pożywienia, ale również sposób jedzenia. Posiłki muszą być małe, jedzone regularnie w takich samych, niewielkich odstępach czasowych. Codziennie trzeba spożywać taką samą ilość posiłków.

Dieta antycukrzycowa często jest koniecznością w przypadku osób chorujących na cukrzycę wszystkich typów i stosowana jest jako zalecenie lekarskie. Jednak nie jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla cukrzyków – w ten sposób odżywiać się mogą również zdrowe osoby, ponieważ antycukrzycowy plan żywieniowy jest bardzo zbliżony do zwykłego odżywiania, a ponadto uczy zdrowych nawyków żywieniowych. Praktycznie nie istnieją żadne przeciwwskazania do jej stosowania. Co więcej, zbliżona jest do diety montignac, zaliczanej do najzdrowszych diet odchudzających.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *