Dieta antywrzodowa

Odpowiednio zbilansowana dieta jest w stanie zapobiegać lub uleczyć chorobę wrzodową, polegającą nabytku tkanek żołądka i dwunastnicy. Zaniedbanie wrzodów trawiennych może prowadzić do groźnych powikłań, dlatego tak ważne jest stosowanie w tym przypadku diety antywrzodowej. Najczęstszą przyczyną choroby wrzodowej układu pokarmowego jest nieprawidłowe odżywianie. Wrzodom sprzyja spożywanie bardzo dużych porcji pokarmu, nieregularne spożywanie posiłków oraz jedzenie w pośpiechu. Istotna jest również temperatura pożywienia – pokarmy bardzo zimne drażnią błonę śluzową żołądka i jelit, natomiast pokarmy zbyt gorące uszkadzają śluzówkę żołądka.

Najistotniejszą zasadą diety antywrzodowej jest wyeliminowanie z jadłospisu lub znaczne ograniczenie spożywania produktów, które zwiększają wydzielanie soku żołądkowego. Zaliczamy do nich alkohol i napoje gazowane, mocną kawę i herbatę, warzywa powodujące wzdęcia: groch, fasola, soja, soczewica i kapusta. Na diecie antywrzodowej nie można jeść jaj gotowanych na twardo, placków ziemniaczanych i frytek, kwaśnej śmietany, smalcu i słoniny. Konieczne jest ograniczenie ogórków, rzodkiewek, grzybów, papryki i cebuli, suszonych owoców, kakao, słodyczy z dużą zawartością tłuszczu i zup na bazie mięsa. Na diecie antywrzodowej nie można używać musztardy, octu, chrzanu i czekolady. Takie produkty często nasilają objawy choroby wrzodowej i przyspieszają jej postęp.

Dieta antywrzodowa

Produkty bezpieczne, czyli nie powodujące zwiększania wydzielania soku żołądkowego, to ryby, chude mięso i drób, mleko i białe pieczywo. Wrzodów nie powodują jaja na miękko, jaja sadzone i jajecznica, bez obaw można jeść świeże lub gotowane owoce, świeży twaróg, makaron, tłuczone ziemniaki i warzywa: dynia, marchew, kalarepa, szpinak, fasolka szparagowa, pomidory. Na diecie antywrzodowej dozwolone są oleje pochodzenia roślinnego, margaryna bez tłuszczów utwardzanych, miód, dżem, kompoty i kisiele, bez cukru, a także słaba kawa i herbata.

Dieta powinna być oparta przede wszystkim na produktach białkowych i węglowodanowych. Powinno się unikać smażenia na rzecz gotowania na parze oraz pieczenia w folii aluminiowej lub w pergaminie. Istotna jest duża regularność spożywania posiłków – optymalnie 5-6 razy dziennie co 3 godziny w małych porcjach. Należy jeść powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Potrawy można rozdrabniać przed spożyciem. Ostatni posiłek jada się bezpośrednio przed snem. Posiłków nie należy popijać ani przyprawiać ostrymi przyprawami – pieprz, sól, wegetę, czosnek i ostrą paprykę lepiej jest zastąpić ziołami. Temperatura pożywienia nie może być bardzo wysoka albo bardzo niska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *