Dieta antyzaparciowa

Dieta antyzaparciowa to doskonały sposób na pozbycie się zaparć i problemów trawiennych oraz uregulowanie funkcjonowania układu pokarmowego. Ten specyficzny plan żywieniowy ułatwia bowiem wydalanie kału, a tym samym poprawia komfort życia osób ze skłonnościami do zaparć. Dieta antyzaparciowa jest przeznaczona nie tylko w celu eliminowania zaparć, ponieważ stanowi również istotny element zapobiegania takim dolegliwościom, jak miażdżyca, kamica nerkowa, zespół jelita drażliwego, cukrzyca, otyłość, schyłek jelita grubego oraz zmiany nowotworowe w układzie pokarmowym.

W diecie antyzaparciowej najistotniejszą rolę odgrywają produkty stanowiące bogate źródło błonnika. Błonnik reguluje procesy trawienne i usuwa resztki pokarmu, które gromadzą się w jelitach i żołądku. Usuwanie resztek pożywienia z przewodu pokarmowego oraz zapobieganie procesom gnilnym tych resztek to właściwości także innych substancji pochodzenia roślinnego, takich jak pektyna, lignina i hemiceluloza (polisacharydy roślinne). Codzienne zapotrzebowanie na te składniki odżywcze wynosi 40 g, jednak w przypadku osób wykazujących tendencję do częstych zaparć dawka ta powinna wzrosnąć do 50-70 g na dobę.

Usuwanie resztek pożywienia z żołądka to nie jedyna właściwość polisacharydów roślinnych. Mogą one również zapobiegać uczuciu głodu i dawać uczucie sytości, ponieważ zapełniają po części żołądek z powodu pęcznienia po ich przełknięciu. Warto wiedzieć, że polisacharydy roślinne obniżają poziom szkodliwego cholesterolu LDL i zwiększają ilość dobrego cholesterolu HDL, a także utrzymują w normie stężenie glukozy we krwi.

Na diecie antyzaparciowej można spożywać dużo dowolnych owoców i warzyw bogatych w błonnik pokarmowy, soki owocowe bez cukru, przeciery warzywne oraz owocowe galaretki, budynie, kisiele i desery. Dopuszczalne są duszone dania z mięs oraz mięso smażone beztłuszczowo, chuda szynka i polędwica, zupy jarzynowe oraz gotowane i pieczone ziemniaki. W spożywaniu masła należy zachować umiar. Można pić bez ograniczeń odtłuszczone mleko oraz wyprodukowane na jego bazie przetwory mleczne: kefir, serwatka, maślanka, jogurt, twaróg i ser biały. Ponadto dozwolone są takie produkty, jak napary ziołowe, słaba kawa i herbata, powidła, dżem, miód, oleje roślinne, ryby oraz jaja.

Istnieje też cały szereg produktów zakazanych, które mogą wzmacniać tendencję do zaparć i których należy unikać będąc na diecie antyzaparciowej. Niewskazane jest tłuste mięso, tłuste ryby i tłuste wędliny, smażone i pieczone potrawy, produkty typu fast food, pełnotłuste mleko i jego przetwory (śmietana, kefir, ser twarogowy z wysoką zawartością tłuszczu), a także mąka pszenna, kukurydziana i ziemniaczana. Na diecie antyzaparciowej nie można jeść pieczywa pszennego oraz razowego miodem z powodu niewielkiej ilości błonnika pokarmowego. Poza tym do produktów zakazanych należy alkohol, mocna kawa i herbata.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *