Dieta Haya

Amerykański lekarz William Hay jest twórcą diety, która wzięła swoją nawę od jego nazwiska. Dieta Hya zwana jest również dietą rozdzielną lub rozłączną. Hay rozpoczął badania nad swym planem żywieniowym na początku XX wielu. Zainspirowało go odkrycie, że nieprawidłowy sposób odżywiania ma bardzo duży wpływ na powstawanie niektórych chorób, np. schorzenia natury kardiologicznej czy choroby układu krążenia.

William Hay stworzył swoją dietę z myślą o wielu schorzeniach, ale może ją stosować praktycznie każdy bez szkody dla zdrowia, ponieważ jest ona bogata we wszystkie składniki pokarmowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Z tego względu dieta Haya jest uważana za jeden z najzdrowszych planów żywieniowych.

Na diecie Haya można jeść bardzo wiele produktów, należy jednak wiedzieć, których grup produktów nie należy ze sobą łączyć w jednym posiłku. Hay podzielił żywność na grupę białkową i węglowodanową. Trzecia grupa to produkty neutralne, które można łączyć zarówno z węglowodanami, jak i z białkami.

Spożywanie produktów z obydwu tych grup jednocześnie jest niekorzystne dla zdrowia, ponieważ białka i węglowodany są trawione przez inne enzymy. Jeśli spożywamy je łącznie, wówczas nasz organizm produkuje szkodliwe substancje toksyczne, a układ pokarmowy jest obciążony.

Produkty białkowe to m.in. mięso pieczone i gotowane, wędliny, jaja, ryby, owoce morza, soja i jej przetwory, owoce pestkowe i cytrusowe, winogrona, mleko i jego przetwory, sery żółte, herbata owocowa i wino wytrawne. Do produktów węglowodanowych zaliczamy m.in. ziemniaki, pieczywo, kasze, ryż, makaron, zboża, miód, mąka i jej przetwory. W grupie produktów neutralnych znajdują się: orzechy i nasiona, tłuszcze, żółtko jaja, bulion warzywny, jogurt, maślanka, kefir, surowe mięso, surowe lub wędzone ryby, warzywa, zioła, przyprawy, kiełki i herbatki ziołowe.

Dieta Haya ma właściwości oczyszczające, ponieważ usuwa z organizmu toksyny. Jest to korzystne szczególnie dla osób pijących dużo kawy, palących tytoń i alkohol. Dieta sprzyja procesom trawiennym, przyspiesza metabolizm, a ponadto eliminuje zgadli nadkwaśność żołądka. Proces chudnięcia (1-2 kg na tydzień) nie powoduje utraty tkanki mięśniowej, ale tkanki tłuszczowej.

Do wad diety Haya należy zaliczyć konieczność stałego kontrolowania rodzaju pokarmów. Aby diet przyniosła oczekiwane rezultaty, niezbędne jest skrupulatne zapoznanie się ze wszystkimi spożywanymi pokarmami pod względem ich przynależności do grupy białkowej, węglowodanowej i neutralnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *