Dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska występuje także pod innymi nazwami, np. dieta kopenhadzka, szwedzka, trzynastodniowa, dieta ostatniej szansy czy dieta duńska. Odchudzanie zgodnie z zasadami tej diety trwa trzynaście dni, podczas których kategorycznie zabronione jest spożywanie jakichkolwiek innych produktów niż te, które przewiduje kopenhaski jadłospis. Z tego powodu dieta jest przeznaczona raczej dla tych osób, które mają silną wolę i są zdolne do dużych wyrzeczeń.

Przypuszcza się, że dieta została opracowana w szwedzkiej klinice w Mayo lub w szpitalu rządowym w Kopenhadze, jednakże obie placówki zaprzeczają, jakoby dieta kopenhaska powstała z ich inicjatywy. Nic dziwnego – jest to dieta często krytykowana, ponieważ może doprowadzić do groźnych zaburzeń zdrowotnych. Istnieje szereg przeciwwskazań do jej stosowania (m.in. nadciśnienie, dolegliwości żołądkowe, intensywny trening, ciąża, karmienie piersią), toteż przed jej zastosowaniem najlepiej poradzić się lekarza.

Zwolennicy diety chwalą ją jako sposób na bardzo szybkie chudnięcie, przeciwnicy ostrzegają przed ryzykiem niedoborów pokarmowych. Dietetycy uznają dietę kopenhaską za skuteczną i bezpieczną, pod warunkiem, że przestrzega się jej zasad, nie przedłuża czasu jej trwania i nie powtarza częściej niż raz na dwanaście miesięcy.

W 13 dni na diecie kopenhaskiej można zrzucić od 8 do 20 kg, w zależności od wagi początkowej. Duże ograniczenie kaloryczności posiłków oraz mała zawartość witamin i minerałów sprawia, ze w początkowych dniach mogą pojawić się bóle i zawroty głowy, osłabienie, przemęczenie, obniżone samopoczucie, senność oraz obniżenie sprawności umysłowej. Warto w tym czasie przyjmować suplementy witaminowe.

Na diecie można jeść tylko śniadanie (po przebudzeniu), drugie śniadanie (nie później niż do godz. 14:00) i kolację (około godz. 18:00). Śniadanie w przeważającej części to jedynie czarna kawa z jedną łyżeczką cukru, która ma na celu dostarczenie organizmowi energii. Poza kawą najważniejsze produkty to warzywa, owoce, chude mięso i jaja. W jadłospisie nie występują prawie w ogóle produkty węglowodanowe. Nie wolno też używać soli kuchennej. Menu jest bardzo ubogie, ale konieczne jest jego rygorystyczne przestrzeganie i niespożywanie niczego spoza listy. Przyjęcie innego posiłku oznacza przerwanie diety. Gdy pojawi się głód, można wypić szklankę zielonej herbaty lub niegazowanej wody mineralnej.

Dużą zaletą diety kopenhaskiej jest brak efektu jo-jo po zakończeniu odchudzania, który pojawia się w większości innych diet. Po skończonym odchudzaniu na diecie kopenhaskiej łatwo jest zmienić złe nawyki żywieniowe, gdyż przestrzeganie rygorów diety powoduje, że nie odczuwamy już potrzeby jedzenia słodyczy i podjadania pomiędzy posiłkami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *