Dieta lekkostrawna

Dieta lekkostrawna może być stosowana przez każdego, ale jest przydatna w szczególności dla osób chorujących na zaburzenia funkcjonowania układu trawiennego, mających problemy z wrzodami lub wątrobą. Dieta lekkostrawna tylko w małym stopniu różni się od zwykłego planu żywieniowego, toteż mogą ją stosować nawet dzieci, kobiety ciężarne i karmiące piersią – jest zdrowa, a przy tym pożyteczna!

Błonnik i tłuszcz w nadmiernej ilości obciążają żołądek, toteż na diecie lekkostrawnej należy ograniczyć spożywanie produktów z ich wysoką zawartością. Potrawy smażone oraz duże ilości przypraw również nie sprzyjają pracy układu pokarmowego, więc należy zminimalizować ich spożywanie.

Co prawda błonnik pokarmowy jest niezbędny dla ludzkiego organizmu, więc nie trzeba całkowicie się go wyrzekać. Istnieje kilka sposobów, które pomagają zmniejszyć ilość przyjmowanego błonnika. W tym celu należy usuwać pestki i skórkę z owoców i warzyw, rozdrabniać je przed jedzeniem, zamiast całych owoców i warzyw spożywać sporządzone z nich soki i przeciery. Poleca się jedzenie pieczywa pszennego zamiast razowego lub pszenno-razowego oraz rezygnację z drobnych kasz na rzecz tych grubszych.

Warzywa wywołujące wzdęcia należy wyeliminować z diety. Zakazana jest więc fasola, soczewica, bób, groch, soja i jej przetwory a także inne produkty, z trawieniem których żołądek może mieć problem: czosnek, grzyby, kapusta, brukselka, mocna kawa i kolorowe napoje gazowane.

W dietetyce lekkostrawnej konieczne jest zmienieni nawyków dotyczących przyprawiania potraw. Nie oznacza to, że trzeba całkowicie z nich zrezygnować. Można podnosić walory smakowe potraw za pomocą przypraw, jednak powinno się to robić z ostrożnością i w sposób łagodny. Lepiej używać lekkich przypraw zamiast intensywnego pieprzu czy ostrej papryki.

Niedozwolone jest smażenie potraw na tłuszczu, ale można to robić na parze (wyłącznie na maśle, oliwie z oliwek lub oleju roślinnym). Tak samo polecane jest gotowanie na parze, a pieczenie powinno odbywać się przy wykorzystaniu pergaminu lub odpowiedniej folii do pieczenia.

Zasmażki mączno-tłuszczowe do zagęszczania zup są niewskazane. Zamiast nich można używać mieszaniny mąki i mało tłustej śmietany.

Dieta lekkostrawna jest bardzo zdrowa, ponieważ zawiera wszystkie witaminy i składniki odżywcze oraz dostarcza tyle samo energii, co dieta ludzi zdrowych. Po kilku dniach stosowania tej diety dolegliwości trawienne powoli mijają i można powoli przechodzić na dawny tryb żywieniowy, stopniowo włączając do diety mniej strawne produkty. Jeżeli problemy trawienne nawracają, należy poradzić się lekarza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *