Dieta South Beach

Opracowana przez kardiologa Arthura Agatsona dieta South Beach nie jest jedynie ograniczonym w czasie planem żywieniowym, ale długotrwałym sposobem odżywiania, którego można przestrzegać przez całe życie.

Agatson stwierdził, ze przybieranie na wadze nie jest spowodowane przez zbyt duże ilości pożywienia, ale przez nieodpowiedni dobór posiłków. Według twórcy diety South Beach tyjemy głównie z powodu węglowodanów prostych, bardzo łatwo przyswajalnych i powodujących nagły wzrost poziomu glukozy we krwi oraz nadmierną aktywność trzustki. Trzeba je zastąpić węglowodanami złożonymi, które są wolno przyswajane, a wzrost poziomu glukozy przebiega łagodnie.

Ponadto nie należy spożywać tłuszczów nasyconych (większość tłuszczy pochodzenia zwierzęcego), lecz zastąpić je tłuszczami nienasyconymi, np. oliwą z oliwek, olejami roślinnymi i nienasyconymi kwasami tłuszczowymi Omega-3, Omega-6 i Omega-9 (dostępne przede wszystkim w rybach morskich oraz owocach morza).

Podczas komponowania jadłospisu konieczne jest posiłkowanie się indeksem glikemicznym. Jest to spis produktów uszeregowanych pod względem ilości, o jaką wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu posiłku węglowodanowego. Należy zjadać te węglowodany, które w indeksie glikemicznym posiadają wartość IG mniejszą niż 50.

Dieta South Beach przebiega w trzech fazach. Dwutygodniowy etap pierwszy to rezygnacja z ziemniaków i innych produktów skrobiowych, nabiału, słodyczy, pieczywa i owoców. można jeść właściwie tyko warzywa i chude mięso drobiowe. Faza ta jest bardzo uciążliwa, ponieważ wymaga gwałtownego przejścia na zupełnie inne nawyki żywieniowe, jednak motywuje ona do dalszego odchudzania, ponieważ można wówczas zrzucić nawet 6 kg.

Dieta south beach

W pierwszej fazie mogą pojawić się zawroty i bóle głowy, nudności, złe samopoczucie i rozdrażnienie. Te skutki jednak mijają szybko – po trzech dniach organizm zdąży już trochę oswoić się z nową sytuacją.

Druga faza dopuszcza wprowadzenie nowych produktów, np. owoców, nabiału oraz pieczywa razowego. Czas jej trwania jest zróżnicowany, ponieważ wynika z indywidualnych predyspozycji i potrzeb osoby odchudzającej się. Faza druga trwa aż do momentu, gdy osiągniemy wymarzoną wagę.

Etap trzeci to faza stabilizacyjna, podczas której utrwalamy osiągnięte efekty i żyjemy zgodnie z nowymi, zdrowymi nawykami. Ten etap nigdy sienie kończy i zaleca się jego stosowanie do końca życia. Podczas jego trwania możliwe jest sporadyczne włączanie do menu produkty węglowodanowe o wyższym wskaźniku indeksu glikemicznego.

Diety South Beach nie mogą stosować osoby cierpiące na hipoglikemię. Cukrzycy przed rozpoczęciem diety muszą skonsultować się z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *