Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska nie jest dietą odchudzającą w ścisłym znaczeniu. Stanowi ona bowiem raczej zdrowy, długofalowy plan żywieniowy, pozwalający wypracować prawidłowe nawyki żywieniowe, które należy stosować przez całe życie. Dieta śródziemnomorska to doskonale zbilansowany plan dietetyczny, dzięki któremu możemy cieszyć się szczupłą sylwetką i pełnią zdrowia.

Podczas diety śródziemnomorskiej należy przede wszystkim żywić się zgodnie z piramidą żywienia, która określa, jaką ilość produktów z danej grupy i w jakiej częstotliwości można spożywać. Podstawa piramidy to produkty, które należy jeść codziennie w dużych ilościach. Im bliżej szczytu piramidy, tym mniej i rzadziej jemy. Na samym wierzchołku umiejscowione są takie pokarmy, które można jeść jedynie okazjonalnie lub też całkowicie je wyeliminować.

Podstawę piramidy zajmują produkty z węglowodanami złożonymi – brązowy ryż, razowy makaron, różnego rodzaju kasze oraz pieczywo z pełnego przemiału. Razem z nimi w piramidzie umieszczono tłuszcze pochodzenia roślinnego – m.in. oliwę z oliwek, niskoerukowy olej rzepakowy i olej słonecznikowy. Te produkty należy jeść najczęściej, co oznacza, że muszą one znaleźć się w naszym codziennym menu jako element każdego posiłku.

Kolejną pozycję w piramidzie żywienia zajmują warzywa i owoce. Należy jeść je kilka razy dziennie. Najlepiej spożywać je w formie surowej. Warzywa można również gotować na parze.

Dieta śródziemnomorska

Nad warzywami i owocami umieszczono produkty nabiałowe, mleko i jego przetwory, które spożywamy raz dziennie. Stanowią one niezastąpione źródło wapnia i fosforu o kluczowym znaczeniu dla układu kostnego.

Jaja, ryby i drób można jeść tylko trzy razy tygodniu. Należy przy tym pamiętać, że nie można łączyć ze sobą tych produktów w jednym posiłku. Oznacza to, ze jeśli danego dnia spożywamy jaja, to nie możemy już zjeść produktów drobiowych an rybnych.

Wreszcie na samym wierzchołku piramidy żywienia mieszczą się te produkty, których spożywanie należy mocno ograniczyć albo całkowicie usunąć z menu. Jeśli nie chcemy ich zupełnie wyeliminować, pamiętajmy, aby nie jeść ich częściej niż raz na tydzień. Produkty te to białe pieczywo, słodycze, czerwone mięso, pokarmy z zawartością węglowodanów prostych, ciasta i desery.

Powyższa wersja piramidy żywienia nie może podlegać modyfikacji. Poszczególne grupy produktów żywieniowych nie mogą być zamieniane miejscami, a ich proporcje nie mogą zostać zaburzone.

Dieta śródziemnomorska jest niezwykle prosta w zastosowaniu i złożona z bardzo urozmaiconego pożywienia, toteż nie grozi monotonią i dostarcza nam optymalną dawkę witamin i składników odżywczych.

5 odpowiedzi na „Dieta śródziemnomorska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *